MJÖLK

berättelsen om amanda de sotos resa från laglydig sjuksköterska i stockholm till brutal drogbaron på den närkingska, bortglömda landsbygden där mjölkgården fors står i händelsernas centrum.

MJÖLK

berättelsen om amanda de sotos resa från laglydig sjuksköterska i stockholm till brutal drogbaron på den närkingska, bortglömda landsbygden där mjölkgården fors står i händelsernas centrum.

KONCEPT

EN RÅ SAMTIDSSKILDRING

Mjölkbönder är en yrkesgrupp som under lång tid fått stå ut med försämrade arbetsvillkor och sviktande lönsamhet. I den glipa som öppnat sig mellan dem och majoritetssamhället finns en öppning för laglöshet att träda in. Mjölk är på samma gång en rå samtidsskildring av ett samhälle som tynar bort bortom storstadsbornas ögon, och ett spännande kriminaldrama om konsekvenserna som kommer av att ett kriminellt nätverk tar makten över en gård, och i förlängningen hela bygden.

Genre: Kriminaldrama // Format: 6×60 minuter/8×45 minuter. Ett flertal möjliga säsonger.

koncept

EN RÅ SAMTIDS-
SKILDRING

Mjölkbönder är en yrkesgrupp som under lång tid fått stå ut med försämrade arbetsvillkor och sviktande lönsamhet. I den glipa som öppnat sig mellan dem och majoritetssamhället finns en öppning för laglöshet att träda in. Mjölk är på samma gång en rå samtidsskildring av ett samhälle som tynar bort bortom storstadsbornas ögon, och ett spännande kriminaldrama om konsekvenserna som kommer av att ett kriminellt nätverk tar makten över en gård, och i förlängningen hela bygden.

Genre: Kriminaldrama // Format: 6×60 minuter/8×45 minuter. Ett flertal möjliga säsonger.

TEMATIK

Går det att rädda sig själv, sin familj och sitt samhälle genom att sälja sig till djävulen? Det är den bärande tematiska frågan i Mjölk. I ett värld där pengar betyder allt, och där jorden man ärvde inte längre kan sörja för ens de grundläggande behoven blir tillvaron en ständig kamp. Till slut ställs Amanda och hennes familj inför ett val – att ge upp eller att ta till drastiska metoder för att överleva. Vem är egentligen en god människa? Och när går man över till att bli ond? Kanske är det gränslandet så dimmigt, att det är svårt att se förrän man passerat över till andra sidan.

TEMATIK

Går det att rädda sig själv, sin familj och sitt samhälle genom att sälja sig till djävulen? Det är den bärande tematiska frågan i Mjölk. I ett värld där pengar betyder allt, och där jorden man ärvde inte längre kan sörja för ens de grundläggande behoven blir tillvaron en ständig kamp. Till slut ställs Amanda och hennes familj inför ett val – att ge upp eller att ta till drastiska metoder för att överleva. Vem är egentligen en god människa? Och när går man över till att bli ond? Kanske är det gränslandet så dimmigt, att det är svårt att se förrän man passerat över till andra sidan.

LJUDLANDSKAP

Musiken är en stor del av atmosfären i Mjölk, precis som i exempelvis tyska serien Dark. Jag tänker mig ett organiskt ljudlandskap som förmedlar lika delar hopp och förtvivlan, spänning och glädje. Lyssna gärna medan du skrollar dig vidare och lär känna världen och berättelsen.

LJUDLANDSKAP

Musiken är en stor del av atmosfären i Mjölk, precis som i exempelvis tyska serien Dark. Jag tänker mig ett organiskt ljudlandskap som förmedlar lika delar hopp och förtvivlan, spänning och glädje. Lyssna gärna medan du skrollar dig vidare och lär känna världen och berättelsen.

TONALITET OCH VISION

I Mjölk har jag en ambition att berätta om världen som ett spektrum. Rent, klart, omättat, fult, rått, vackert, snuskigt, roligt, sorgligt. Allt det där som finns runt oss och i oss, oavsett vilka vi är och var vi kommer ifrån. Jag vill att vi ska vara nära karaktärerna, att vi ska förstå dem och deras handlingar. Till och med det allra mest brutala eller banala har en logisk ordning bakom sig.

Världen i Mjölk är både solig och mörk. Den drivs av både spänning och relationer. Dramatiska situationer då allt ställs på sin spets. Då karaktärerna tvingas göra skarpa val. Trots det allvarliga ämnet, som bjuder in till socialrealism, ser jag Mjölk som estetiskt något förhöjd. Ibland är den också humoristisk. Men kanske inte på det typiska komedi-sättet, utan mer som en underfundig ton i dialogen, i karaktärernas sätt att förhålla sig till varandra eller i situationernas absurditet. Att förflytta en död ko över en gårdsplan kan man göra på olika sätt – där finns både tragik och komik att hämta. Att vibrera mellan dess två är något som serierna Breaking Bad och Better Call Saul gör på ett fantastiskt sätt. Jag ser också Ozark som en referens. Tyska serien Dark. Tematiken återfinns också i franska filmen Jorden vi ärvde samt Michel Houellebecqs roman Serotonin.

TONALITET OCH VISION

I Mjölk har jag en ambition att berätta om världen som ett spektrum. Rent, klart, omättat, fult, rått, vackert, snuskigt, roligt, sorgligt. Allt det där som finns runt oss och i oss, oavsett vilka vi är och var vi kommer ifrån. Jag vill att vi ska vara nära karaktärerna, att vi ska förstå dem och deras handlingar. Till och med det allra mest brutala eller banala har en logisk ordning bakom sig.

Världen i Mjölk är både solig och mörk. Den drivs av både spänning och relationer. Dramatiska situationer då allt ställs på sin spets. Då karaktärerna tvingas göra skarpa val. Trots det allvarliga ämnet, som bjuder in till socialrealism, ser jag Mjölk som estetiskt något förhöjd. Ibland är den också humoristisk. Men kanske inte på det typiska komedi-sättet, utan mer som en underfundig ton i dialogen, i karaktärernas sätt att förhålla sig till varandra eller i situationernas absurditet. Att förflytta en död ko över en gårdsplan kan man göra på olika sätt – där finns både tragik och komik att hämta. Att vibrera mellan dess två är något som serierna Breaking Bad och Better Call Saul gör på ett fantastiskt sätt. Jag ser också Ozark som en referens. Tyska serien Dark. Tematiken återfinns också i franska filmen Jorden vi ärvde samt Michel Houellebecqs roman Serotonin.

KARAKTÄRER

DOTTERN SOM INTE VILL ÅKA HEM

Mjölk drivs av människorna i orten Bjäringe. Deras konflikter, rädslor, glädjeämnen är navet kring vilket berättelsen spinner. I fokus står familjen Fors/De Soto.

KARAKTÄRER

DOTTERN SOM INTE VILL ÅKA HEM

Mjölk drivs av människorna i orten Bjäringe. Deras konflikter, rädslor, glädjeämnen är navet kring vilket berättelsen spinner. I fokus står familjen Fors/De Soto.

Amanda De Soto

Amanda de Soto (37) bor i Stockholm tillsammans med mannen Pedro och tioårige dottern Wendy. Hon arbetar som sjuksköterska, och flyttade från Bjäringe redan som 15-åring för att slippa konflikterna i hemorten, och problemen hon upplevde som rasifierad på en plats med vita. Amanda skyler allt smärtsamt med hårt arbete. Hon har en krass yta, men ett gott öga till svaga och barn, hittar gärna okonventionella sätt att lösa problem. Hennes blick på omvärlden är skarp och ofta strategisk. När hon fått korn på något är hon inte den som ger sig. Som karaktär har hon stor potential i sin gränslöshet, som kan tänjas i princip hur långt som helst, både vad gäller svartsynthet, makt och humor. Hos henne finns också en djupt liggande aggressivitet och sorg gentemot brodern Kevin som är helt obearbetad – när hon återvänder till Bjäringe flyter allt upp till ytan. Hon har svårt att hantera sina känslor, och blir besatt av att förstå vad som egentligen pågår bakom dörrarna på Fors gård.

Efterhand förstår hon vidden av problemen, och inser att hon är den enda som kan rädda sitt barndomshem från undergång. I den processen blir hon över säsongerna både grym och allt mer lakoniskt humoristisk, distanserad från det majoritetssamhälle hon från början tillhör, samtidigt som hon förankras djupare i den jord som är hennes barndoms. Äntligen har hon hittat något att stanna och kämpa för – och det gör hon med hela sin själ och kropp. Kosta vad det kosta vill.

Seriens långa båge skildrar Amandas vandring ner i mörkret, likt den närkingska landsbygdens egen Walter White.

Lars Fors

Lars Fors (63) är bonden som vägrar ge upp, vad som än händer. Han har en stor och djup kärlek till sina djur, som visar sig genom att han gärna går till dem både med glädje och sorg. Människor har han inte mycket till övers för, förutom prästen Milo Karlsson, som genom sin humor och känsla för att hantera stukade män, lyckas nå honom.

Lars kämpar med stora ekonomiska problem och missbruk. Alkoholen har han lyckats sluta med, men när han gjorde det eskalerade istället hans beroende av betting online. För att finansiera sitt spelande tar han otaliga sms-lån, vilket ökar hans ekonomiska utsatthet och känsla av kontroll över sitt liv. På botten, dit han inte når, ligger en evig sorg efter att hans amerikanska fru Alice lämnade honom, gården och Sverige när barnen var små. Sedan dess har han varit ensamstående pappa, och samtidigt kämpat med att få den ärvda gården att gå runt trots ständigt försämrade villkor. Sjunkande mjölkpriser, skenande bränslepriser, stora lån som blir omöjliga att betala. Och ett stort stycke skogsmark som inte får säljas utan Fors gård inkluderad, enligt pappans testamente. Lars Fors sitter fast. Han kan inte ge sig av utan att förlora allt. Han vill inte erkänna att allt han håller som viktigt glider honom ur händerna, och utsätter både sig själv och sina närmaste för allt större risker när han lånar pengar via Gula västarna och lantbrukarkollegan Benke Lans. Ett beslut som blir förödande för både honom och hans närstående.

Under seriens gång tappar han en stor del av den kraft han från början besitter, något som samtidigt öppnar upp hans sårbarhet och mottaglighet för att släppa in Alice i sitt liv igen.

Kevin Fors

Kevin Fors (35) är Lars son, och Amandas bror. Han har aldrig lämnat Bjäringe, och har sedan sitt avhopp från gymnasiets elprogram har han jobbat för Lars på Fors gård. Under tonåren hade han ett stort missbruksproblem, vilket resulterade i en överdos och behandlingshem. När han kom hem lovade han Lars att han aldrig mer skulle knarka. Ett löfte som han höll i flera år, men när Amanda kommer hem är han åter mitt uppe i ett eskalerande amfetaminbruk, som mattas av genom marijuana, benzo och tramadol/fentanyl. Ibland är han speedad, ibland downad, men han försöker hålla nivån mittemellan.

Sina droger köper han av barndomsvännen Liam Eriksson som han har en komplicerad relation med sedan länge, där han är beroende av både hans substanser och ett visst beskydd i en värld där en ansenlig del av skolkamraterna hade kontakt med vit makt-rörelsen. Kevins missbruk sätter honom i skuld till nätverket, som kräver honom på springpojksärenden som att köra bilar med knark och hota småpojkar som inte betalar. Kevin har inte full insikt i vem som har kontroll över Fors gård, vilket gör honom oförsiktig i sina ageranden. Han mår dåligt och lyckas inte frigöra sig från sin far, reagerar mer än agerar, vilket gör att han alltid lyckas ställa till det för sig på olika sätt.

Innerst inne har Kevin ett starkt, gott bultande hjärta, men han har aldrig växt upp på riktigt.

Pedro De Soto

Pedro är Amandas man sedan 15 år. Han är stabil, men kanske lite tråkig. Född i ett arbetarklasshem av chilenska föräldrar har karriären varit viktig för honom, och han har byggt upp ett eget tech-företag från grunden.

I mötet med Fors gård lever Pedro först upp. Han återupptäcker sin andliga sida, och håller med entusiasm Zoom-möten med sina trettio anställda från gårdsplanen. Han skryter om sina nyligen upptäckta praktiska sidor, och kavlar mer än gärna upp armarna på Armani-skjortan när det vankas mockning i ladugården.

Men så fort Bjäringes mörker blir synligt för honom vill han hem till tryggheten i storstaden.

Wendy De Soto

Wendy är Amandas tioåriga dotter, en inbunden och tyst flicka som är svår att förstå för Amanda och Pedro. I själva verket har hon ett rikt inre liv, och iakttar med genomträngande blick. Hon har tvingats att utveckla den sidan av sig själv eftersom föräldrarna prioriterat sina jobb, och ofta missar signalerna han sänder ut när han inte mår bra. Wendy har svårt att hitta vänner i Stockholm, och är utstött i sin klass. Hon döljer sin sorg för alla. Eller kanske är det bara att de vuxna inte ser.

På Fors gård hittar Wendy ett nytt hem. Hon älskar att vara i ladugården för sig själv och få händerna slickade av kalvarnas tungor. Hon älskar att springa i gräset, lär sig älska den tjocka, klumpiga mjölken som serveras till frukost. När han möter grannpojken Sigge uppstår en omedelbar vänskap, ett band som knyts starkare för varje dag som går.

Ganska snart är Wendy övertygad att hon aldrig mer vill åka tillbaka till Stockholm. Hon älskar Fors gård alldeles för mycket, vilket ställer Pedro och Amanda i konflikt med varandra.

Alice Jackson

Lars före detta fru, Amanda och Kevins mamma, är amerikan. Hon följde, kär och galen, med sin pojkvän till Sverige på 80-talet för att driva gård. Men det blev inte som hon tänkt sig. Samhället Bjäringe var svårt att komma in i. Hon kände sig aldrig hemma, kämpade med svenskan och att förstå de sociala koderna. Dessutom var hon afroamerikan i ett helt vitt, svenskt samhälle. På det såg hon inte sin man Lars särskilt ofta, eftersom han jobbade hela tiden. Alice sjönk allt djupare ner i depression tills hon hals över huvud flydde Sverige en bit in på 90-talet. Barnen blev hon tvungen att lämna kvar, att ta med dem hem till USA var aldrig ett alternativ.

Alice Jackson är någon vi hör talas om under säsong 1, som vi möter först i säsong 2.

Chistoffer (Chris) Isaksson

Amandas ungdomskärlek, som efter en lång resa i den kriminella världen äntligen hittat stabilitet i tillvaron med fru och ett litet barn. Han har flyttat tillbaka till Bjäringe efter att ha bott i Örebro och Stockholm i omgångar, med regelbundna besök på olika anstalter däremellan. På grund av sitt brottsregister har han haft svårt att hitta ett jobb och en plats i tillvaron, men när möjligheten att ta över Ikaros livs efter pappa Sören dyker upp ser han en möjlig framtid som företagare.
Men att driva lagliga affärer på landsbygden visar sig svårare än Chris kunnat ana, och när erbjudandet att fungera som transit för nätverkets droghandel dyker upp kan han inte tacka nej. Det handlar om att få butiken att leva vidare, och i förlängningen Bjäringe som ort.

Chris är Pedros raka motsats. En ärrad man med tatueringar, som inte har mycket till övers för önsketänkande och affirmationer.

Genom Chris blir Amanda påmind om vem hon en gång var. Hon attraheras av hans direkta sätt, den genomträngande blicken som inte förändrats sedan deras tonårstid. Attraktionen är omedelbar och oundviklig.

Liam Eriksson

Kevins gamla klasskamrat från grundskolan. Liam är typen det gick snett för redan tidigt. Han var stökig på förskolan och i princip oregerlig i grundskolan. Kevin och Liam var vänner som barn, men i takt med att de blev äldre komplicerades deras relation. Liam fungerade under tonårstiden som en slags beskyddare för Kevin, vilket gjorde att Kevin kände sig beroende av honom. När vi kommer in i berättelsen är Liam och Kevin vänner. Eller. Snarare fungerar Liam som kran åt Kevin, men frågan är vilka känslor som egentligen finns kvar mellan de gamla vännerna. Han har också en relation till Amanda, eftersom han var obesvarat kär i henne som tonåring.

I honom finns fortfarande ett stort agg mot henne, han känner sig avvisad, och har över alla år haft svårt att släppa tanken på henne.

Caroline Jönsson

Caroline Jönsson utger sig för att vara inspektör från det mejeri som Fors går levererar mjölk till, och besöker då och då gården under mystiska former. I själva verket arbetar på uppdrag av det kriminella nätverket som har sin bas i Örebro, och som infiltrerat Gula västarna för att utpressa ekonomiskt utsatta bönder att förvara deras droger.

Caroline fungerar som chef i området, och basar över de säljare som går ut i de närkingska kommunerna. Samtidigt har hon mer av en produktionsledarroll gentemot nätverket, och ser till att administration, frakt och distribution fungerar.

Caroline är korrekt och välklädd, säger inte mycket mer än nödvändigt, men hon omger sig gärna med vackra saker som bilar, hus och dyra accessoarer, trots att det riskerar att avslöja henne.

Björne Hamari

Gammal i gården. Yrkeskriminell sedan barnsben, nu i sena femtioårsåldern. Björne börjar bli trött på att leva som kriminell, att åka ut och in, att alltid behöva se sig om efter fiender. Han är grovhuggen och svår att nå, samtidigt har han ett varmt hjärta innerst inne. Det här gör att han blir ambivalent i sitt beteende, beroende på vem han interagerar med, och hur hans egna ångestnivå ser ut för dagen. Ibland aggressiv och hård, ibland lyssnande och förstående. Han kan till och med resonera kring sin egen skuld på ett moget sätt, men han har samtidigt svårt att bryta sig ur beteenden som tjänat honom väl under livet. 

Björne visar gärna sina gamla ärr i avskräckande syfte. Samtidigt är han hjärtlös och grym när det behövs, han är den som styr försäljningen av droger i grannskapet, och bestämmer vem som ska sälja vad och var.

Han får sitt uppdrag från Caroline Jönsson, som håller noggrann koll på alla hans förehavanden.

Hawa Ran

Hawa är en femtonårig rymling från Örebro som hamnat i Bjäringe och Laglösa huset av en slump. Hon gömmer sig för socialen och föräldrarna, men har inte berättat för någon om sin bakgrund. Svårt beroende av flera olika substanser, men har utvecklat rejält med skinn på näsan genom sitt liv i samhällets utkant. Tystlåten och iakttagande.

Hawa säljer droger i grannskapet, oftast ser man henne swisha förbi på en gammal damcykel.

Bahar Millgren

Ambitiös  kvinna i trettiofemårsåldern som är ovan att arbeta utanför Örebro. Bahar har ett öga för detaljer, och vill gärna lita på sitt sjätte sinne när det gäller brott och utredningar.

När hon stationerats på landsbygden, efter att ha gjort sig skyldig till ett grovt tjänstefel, söker hon revansch och hittar samband och tecken överallt. Till kollegan Mickes stora frustration.

Micke Lööf

Erfaren polis i fyrtioårsåldern som sett det mesta. Han bor i ett hus några mil utanför Örebro, och vill helst utföra sitt jobb utan större hinder. Hans tankebanor går ofta på rutin, och han gör inte mycket för att rucka dem, vilket gör att han gärna ser den mest uppenbara gärningspersonen som självklar.

Han tycker, efter alla sina år i polisen, sig sett att man aldrig blir förvånad – den som verkar mest skyldig är det oftast.

Måns Rossi

Måns Rossi är mest ganska trött hela tiden, men han går med på det mesta som frun Frida bestämmer. Egentligen kanske han inte är så sugen på att flytta till Bjäringe, men Frida säger att han kommer må bättre där, och när han tänkt efter ett tag tror han att han håller med. Kanske orkar han inte riktigt säga emot. Än så länge är Måns sjukskriven, men som tur är har han ett flexibelt jobb – han är grafisk formgivare med eget företag. Så länge han har sin Macbook med sig flyter pengarna in. Men Måns jobbar ändå inte, har inte ork till nästan någonting. Han har ont i kroppen, lider av sin utmattningsdepression och sviterna av en tidigare psykos.

Samtidigt är något off med Måns. Under säsong 1 lär vi oss att han har en mörk sida, kontrollerande sida.

Frida Rossi

Frida Rossi är kvinnan som vill bygga allt själv, odla majs och zucchini, mjölka direkt från spenarna och hämta nykläckta ägg i hönsgården till frukosten. Hon är trött på det hektiska livet i Stockholm, särskilt eftersom hennes man Måns varit utbränd i ett år, och hon får dra ett stort lass både vad gäller inkomst och allt som handlar om barnen Emma-Lou och Sigge. Hon har länge längtat till stillheten på landet. Ett enklare liv. Att få arbeta med händerna. Att få inreda ett riktigt gammalt hus. Hitta vackra brädgolv under fula linoleummattor, göra (på riktigt billiga) loppisfynd, sitta på farstubron och dricka espresso klockan fem på morgonen och se ut över disiga åkrar. Lyckligtvis får youtube-kontot Livet på landet nya prenumeranter varje vecka. Reklamintäkterna ökar.

Samtidigt bär Frida på en stor bitterhet och sorg gentemot Måns, som hon känner har svikit henne och deras planer på att gemensamt bygga en gård. I och med Måns krämpor och orkeslöshet får hon göra allt på egen hand.

Sigge Rossi

Sigge Rossi är Frida och Måns tioårige son. En livlig pojke som söker äventyret. Att bo på landet passar honom egentligen rätt väl av den anledningen, men han har inte lyckats acklimatisera sig sedan flytten.

Att passa in och hitta kompisar som storstadsunge är nästintill omöjligt.

Milo Karlsson

Ortens präst är en butchig kvinna i sextioårsåldern som lever ensam med sina höns. Hon är en person som gärna drar ett skämt eller två på både sin egen och Guds bekostnad. Hon snusar löst, och drar sig inte för att ta ett järn tillsammans med papporna, en Bailys med mammorna och ett glas saft med barnen. Milo är ett nav i orten Bjäringe – hon känner allt och alla. Amanda De Soto fann en trygghet i Milo som barn, när mamma Alice försvann. För Lars Fors fungerar hon som en ventilationskanal, hon är den enda han kan prata känslor och tankar med. Milo visar sällan att hon har egna behov, men hon har en potential som karaktär i en outforskad homosexualitet som i nuläget yttrar sig som asexualitet.

Genom säsongerna lär vi oss älska och heja på henne – ska hon till slut hitta kärleken?

Melker Bång

Vaktmästare i kyrkan sedan evigheter, och vän med Milo Karlsson, som också är hans chef. Melker har en fyrkantig personlighet, och har svårt för förändring. I hans värld behöver allt ha en mening, och allt behöver passa ihop. Milo är den enda som har hans tillit. 

Melker har ett eget arbetsrum vid kyrkan, där han samlar olika saker, och sorterar dem noggrant.

Amanda De Soto

Amanda de Soto (37) bor i Stockholm tillsammans med mannen Pedro och tioårige dottern Wendy. Hon arbetar som sjuksköterska, och flyttade från Bjäringe redan som 15-åring för att slippa konflikterna i hemorten, och problemen hon upplevde som rasifierad på en plats med vita. Amanda skyler allt smärtsamt med hårt arbete. Hon har en krass yta, men ett gott öga till svaga och barn, hittar gärna okonventionella sätt att lösa problem. Hennes blick på omvärlden är skarp och ofta strategisk. När hon fått korn på något är hon inte den som ger sig. Som karaktär har hon stor potential i sin gränslöshet, som kan tänjas i princip hur långt som helst, både vad gäller svartsynthet, makt och humor. Hos henne finns också en djupt liggande aggressivitet och sorg gentemot brodern Kevin som är helt obearbetad – när hon återvänder till Bjäringe flyter allt upp till ytan. Hon har svårt att hantera sina känslor, och blir besatt av att förstå vad som egentligen pågår bakom dörrarna på Fors gård.

Efterhand förstår hon vidden av problemen, och inser att hon är den enda som kan rädda sitt barndomshem från undergång. I den processen blir hon över säsongerna både grym och allt mer lakoniskt humoristisk, distanserad från det majoritetssamhälle hon från början tillhör, samtidigt som hon förankras djupare i den jord som är hennes barndoms. Äntligen har hon hittat något att stanna och kämpa för – och det gör hon med hela sin själ och kropp. Kosta vad det kosta vill.

Seriens långa båge skildrar Amandas vandring ner i mörkret, likt den närkingska landsbygdens egen Walter White.

Lars Fors

Lars Fors (63) är bonden som vägrar ge upp, vad som än händer. Han har en stor och djup kärlek till sina djur, som visar sig genom att han gärna går till dem både med glädje och sorg. Människor har han inte mycket till övers för, förutom prästen Milo Karlsson, som genom sin humor och känsla för att hantera stukade män, lyckas nå honom.

Lars kämpar med stora ekonomiska problem och missbruk. Alkoholen har han lyckats sluta med, men när han gjorde det eskalerade istället hans beroende av betting online. För att finansiera sitt spelande tar han otaliga sms-lån, vilket ökar hans ekonomiska utsatthet och känsla av kontroll över sitt liv. På botten, dit han inte når, ligger en evig sorg efter att hans amerikanska fru Alice lämnade honom, gården och Sverige när barnen var små. Sedan dess har han varit ensamstående pappa, och samtidigt kämpat med att få den ärvda gården att gå runt trots ständigt försämrade villkor. Sjunkande mjölkpriser, skenande bränslepriser, stora lån som blir omöjliga att betala. Och ett stort stycke skogsmark som inte får säljas utan Fors gård inkluderad, enligt pappans testamente. Lars Fors sitter fast. Han kan inte ge sig av utan att förlora allt. Han vill inte erkänna att allt han håller som viktigt glider honom ur händerna, och utsätter både sig själv och sina närmaste för allt större risker när han lånar pengar via Gula västarna och lantbrukarkollegan Benke Lans. Ett beslut som blir förödande för både honom och hans närstående.

Under seriens gång tappar han en stor del av den kraft han från början besitter, något som samtidigt öppnar upp hans sårbarhet och mottaglighet för att släppa in Alice i sitt liv igen.

Kevin Fors

Kevin Fors (35) är Lars son, och Amandas bror. Han har aldrig lämnat Bjäringe, och har sedan sitt avhopp från gymnasiets elprogram har han jobbat för Lars på Fors gård. Under tonåren hade han ett stort missbruksproblem, vilket resulterade i en överdos och behandlingshem. När han kom hem lovade han Lars att han aldrig mer skulle knarka. Ett löfte som han höll i flera år, men när Amanda kommer hem är han åter mitt uppe i ett eskalerande amfetaminbruk, som mattas av genom marijuana, benzo och tramadol/fentanyl. Ibland är han speedad, ibland downad, men han försöker hålla nivån mittemellan.

Sina droger köper han av barndomsvännen Liam Eriksson som han har en komplicerad relation med sedan länge, där han är beroende av både hans substanser och ett visst beskydd i en värld där en ansenlig del av skolkamraterna hade kontakt med vit makt-rörelsen. Kevins missbruk sätter honom i skuld till nätverket, som kräver honom på springpojksärenden som att köra bilar med knark och hota småpojkar som inte betalar. Kevin har inte full insikt i vem som har kontroll över Fors gård, vilket gör honom oförsiktig i sina ageranden. Han mår dåligt och lyckas inte frigöra sig från sin far, reagerar mer än agerar, vilket gör att han alltid lyckas ställa till det för sig på olika sätt.

Innerst inne har Kevin ett starkt, gott bultande hjärta, men han har aldrig växt upp på riktigt.

Pedro De Soto

Pedro är Amandas man sedan 15 år. Han är stabil, men kanske lite tråkig. Född i ett arbetarklasshem av chilenska föräldrar har karriären varit viktig för honom, och han har byggt upp ett eget tech-företag från grunden.

I mötet med Fors gård lever Pedro först upp. Han återupptäcker sin andliga sida, och håller med entusiasm Zoom-möten med sina trettio anställda från gårdsplanen. Han skryter om sina nyligen upptäckta praktiska sidor, och kavlar mer än gärna upp armarna på Armani-skjortan när det vankas mockning i ladugården.

Men så fort Bjäringes mörker blir synligt för honom vill han hem till tryggheten i storstaden.

Alice Jackson

Lars före detta fru, Amanda och Kevins mamma, är amerikan. Hon följde, kär och galen, med sin pojkvän till Sverige på 80-talet för att driva gård. Men det blev inte som hon tänkt sig. Samhället Bjäringe var svårt att komma in i. Hon kände sig aldrig hemma, kämpade med svenskan och att förstå de sociala koderna. Dessutom var hon afroamerikan i ett helt vitt, svenskt samhälle. På det såg hon inte sin man Lars särskilt ofta, eftersom han jobbade hela tiden. Alice sjönk allt djupare ner i depression tills hon hals över huvud flydde Sverige en bit in på 90-talet. Barnen blev hon tvungen att lämna kvar, att ta med dem hem till USA var aldrig ett alternativ.

Alice Jackson är någon vi hör talas om under säsong 1, som vi möter först i säsong 2.

Wendy De Soto

Wendy är Amandas tioåriga dotter, en inbunden och tyst flicka som är svår att förstå för Amanda och Pedro. I själva verket har hon ett rikt inre liv, och iakttar med genomträngande blick. Hon har tvingats att utveckla den sidan av sig själv eftersom föräldrarna prioriterat sina jobb, och ofta missar signalerna han sänder ut när han inte mår bra. Wendy har svårt att hitta vänner i Stockholm, och är utstött i sin klass. Hon döljer sin sorg för alla. Eller kanske är det bara att de vuxna inte ser.

På Fors gård hittar Wendy ett nytt hem. Hon älskar att vara i ladugården för sig själv och få händerna slickade av kalvarnas tungor. Hon älskar att springa i gräset, lär sig älska den tjocka, klumpiga mjölken som serveras till frukost. När han möter grannpojken Sigge uppstår en omedelbar vänskap, ett band som knyts starkare för varje dag som går.

Ganska snart är Wendy övertygad att hon aldrig mer vill åka tillbaka till Stockholm. Hon älskar Fors gård alldeles för mycket, vilket ställer Pedro och Amanda i konflikt med varandra.

Christoffer (Chris) Isaksson

Amandas ungdomskärlek, som efter en lång resa i den kriminella världen äntligen hittat stabilitet i tillvaron med fru och ett litet barn. Han har flyttat tillbaka till Bjäringe efter att ha bott i Örebro och Stockholm i omgångar, med regelbundna besök på olika anstalter däremellan. På grund av sitt brottsregister har han haft svårt att hitta ett jobb och en plats i tillvaron, men när möjligheten att ta över Ikaros livs efter pappa Sören dyker upp ser han en möjlig framtid som företagare.
Men att driva lagliga affärer på landsbygden visar sig svårare än Chris kunnat ana, och när erbjudandet att fungera som transit för nätverkets droghandel dyker upp kan han inte tacka nej. Det handlar om att få butiken att leva vidare, och i förlängningen Bjäringe som ort.

Chris är Pedros raka motsats. En ärrad man med tatueringar, som inte har mycket till övers för önsketänkande och affirmationer.

Genom Chris blir Amanda påmind om vem hon en gång var. Hon attraheras av hans direkta sätt, den genomträngande blicken som inte förändrats sedan deras tonårstid. Attraktionen är omedelbar och oundviklig.

Liam Eriksson

Kevins gamla klasskamrat från grundskolan. Liam är typen det gick snett för redan tidigt. Han var stökig på förskolan och i princip oregerlig i grundskolan. Kevin och Liam var vänner som barn, men i takt med att de blev äldre komplicerades deras relation. Liam fungerade under tonårstiden som en slags beskyddare för Kevin, vilket gjorde att Kevin kände sig beroende av honom. När vi kommer in i berättelsen är Liam och Kevin vänner. Eller. Snarare fungerar Liam som kran åt Kevin, men frågan är vilka känslor som egentligen finns kvar mellan de gamla vännerna. Han har också en relation till Amanda, eftersom han var obesvarat kär i henne som tonåring.

I honom finns fortfarande ett stort agg mot henne, han känner sig avvisad, och har över alla år haft svårt att släppa tanken på henne.

Bahar Millgren

Ambitiös  kvinna i trettiofemårsåldern som är ovan att arbeta utanför Örebro. Bahar har ett öga för detaljer, och vill gärna lita på sitt sjätte sinne när det gäller brott och utredningar.

När hon stationerats på landsbygden, efter att ha gjort sig skyldig till ett grovt tjänstefel, söker hon revansch och hittar samband och tecken överallt. Till kollegan Mickes stora frustration.

Björne Hamari

Gammal i gården. Yrkeskriminell sedan barnsben, nu i sena femtioårsåldern. Björne börjar bli trött på att leva som kriminell, att åka ut och in, att alltid behöva se sig om efter fiender. Han är grovhuggen och svår att nå, samtidigt har han ett varmt hjärta innerst inne. Det här gör att han blir ambivalent i sitt beteende, beroende på vem han interagerar med, och hur hans egna ångestnivå ser ut för dagen. Ibland aggressiv och hård, ibland lyssnande och förstående. Han kan till och med resonera kring sin egen skuld på ett moget sätt, men han har samtidigt svårt att bryta sig ur beteenden som tjänat honom väl under livet. 

Björne visar gärna sina gamla ärr i avskräckande syfte. Samtidigt är han hjärtlös och grym när det behövs, han är den som styr försäljningen av droger i grannskapet, och bestämmer vem som ska sälja vad och var.

Han får sitt uppdrag från Caroline Jönsson, som håller noggrann koll på alla hans förehavanden.

Hawa Ran

Hawa är en femtonårig rymling från Örebro som hamnat i Bjäringe och Laglösa huset av en slump. Hon gömmer sig för socialen och föräldrarna, men har inte berättat för någon om sin bakgrund. Svårt beroende av flera olika substanser, men har utvecklat rejält med skinn på näsan genom sitt liv i samhällets utkant. Tystlåten och iakttagande.

Hawa säljer droger i grannskapet, oftast ser man henne swisha förbi på en gammal damcykel.

Caroline Jönsson

Caroline Jönsson utger sig för att vara inspektör från det mejeri som Fors går levererar mjölk till, och besöker då och då gården under mystiska former. I själva verket arbetar på uppdrag av det kriminella nätverket som har sin bas i Örebro, och som infiltrerat Gula västarna för att utpressa ekonomiskt utsatta bönder att förvara deras droger.

Caroline fungerar som chef i området, och basar över de säljare som går ut i de närkingska kommunerna. Samtidigt har hon mer av en produktionsledarroll gentemot nätverket, och ser till att administration, frakt och distribution fungerar.

Caroline är korrekt och välklädd, säger inte mycket mer än nödvändigt, men hon omger sig gärna med vackra saker som bilar, hus och dyra accessoarer, trots att det riskerar att avslöja henne.

Micke Lööf

Erfaren polis i fyrtioårsåldern som sett det mesta. Han bor i ett hus några mil utanför Örebro, och vill helst utföra sitt jobb utan större hinder. Hans tankebanor går ofta på rutin, och han gör inte mycket för att rucka dem, vilket gör att han gärna ser den mest uppenbara gärningspersonen som självklar.

Han tycker, efter alla sina år i polisen, sig sett att man aldrig blir förvånad – den som verkar mest skyldig är det oftast.

Måns Rossi

Måns Rossi är mest ganska trött hela tiden, men han går med på det mesta som frun Frida bestämmer. Egentligen kanske han inte är så sugen på att flytta till Bjäringe, men Frida säger att han kommer må bättre där, och när han tänkt efter ett tag tror han att han håller med. Kanske orkar han inte riktigt säga emot. Än så länge är Måns sjukskriven, men som tur är har han ett flexibelt jobb – han är grafisk formgivare med eget företag. Så länge han har sin Macbook med sig flyter pengarna in. Men Måns jobbar ändå inte, har inte ork till nästan någonting. Han har ont i kroppen, lider av sin utmattningsdepression och sviterna av en tidigare psykos.

Samtidigt är något off med Måns. Under säsong 1 lär vi oss att han har en mörk sida, kontrollerande sida.

Melker Bång

Vaktmästare i kyrkan sedan evigheter, och vän med Milo Karlsson, som också är hans chef. Melker har en fyrkantig personlighet, och har svårt för förändring. I hans värld behöver allt ha en mening, och allt behöver passa ihop. Milo är den enda som har hans tillit. 

Melker har ett eget arbetsrum vid kyrkan, där han samlar olika saker, och sorterar dem noggrant.

Frida Rossi

Frida Rossi är kvinnan som vill bygga allt själv, odla majs och zucchini, mjölka direkt från spenarna och hämta nykläckta ägg i hönsgården till frukosten. Hon är trött på det hektiska livet i Stockholm, särskilt eftersom hennes man Måns varit utbränd i ett år, och hon får dra ett stort lass både vad gäller inkomst och allt som handlar om barnen Emma-Lou och Sigge. Hon har länge längtat till stillheten på landet. Ett enklare liv. Att få arbeta med händerna. Att få inreda ett riktigt gammalt hus. Hitta vackra brädgolv under fula linoleummattor, göra (på riktigt billiga) loppisfynd, sitta på farstubron och dricka espresso klockan fem på morgonen och se ut över disiga åkrar. Lyckligtvis får youtube-kontot Livet på landet nya prenumeranter varje vecka. Reklamintäkterna ökar.

Samtidigt bär Frida på en stor bitterhet och sorg gentemot Måns, som hon känner har svikit henne och deras planer på att gemensamt bygga en gård. I och med Måns krämpor och orkeslöshet får hon göra allt på egen hand.

Sigge Rossi

Sigge Rossi är Frida och Måns tioårige son. En livlig pojke som söker äventyret. Att bo på landet passar honom egentligen rätt väl av den anledningen, men han har inte lyckats acklimatisera sig sedan flytten.

Att passa in och hitta kompisar som storstadsunge är nästintill omöjligt.

Milo Karlsson

Ortens präst är en butchig kvinna i sextioårsåldern som lever ensam med sina höns. Hon är en person som gärna drar ett skämt eller två på både sin egen och Guds bekostnad. Hon snusar löst, och drar sig inte för att ta ett järn tillsammans med papporna, en Bailys med mammorna och ett glas saft med barnen. Milo är ett nav i orten Bjäringe – hon känner allt och alla. Amanda De Soto fann en trygghet i Milo som barn, när mamma Alice försvann. För Lars Fors fungerar hon som en ventilationskanal, hon är den enda han kan prata känslor och tankar med. Milo visar sällan att hon har egna behov, men hon har en potential som karaktär i en outforskad homosexualitet som i nuläget yttrar sig som asexualitet.

Genom säsongerna lär vi oss älska och heja på henne – ska hon till slut hitta kärleken?

SYNOPSIS SÄSONG 1

Mjölkproduktionen på Fors gård är bara en täckmantel för något mycket mer lukrativt – ur Paradiset strömmar mängder av tramadol, marijuana, amfetamin, opioider, bensodiazepiner … allt som kan dämpa ångesten hos människor på den närkingska landsbygden. Amanda förstår att hennes barndomshem är kidnappat – frågan är vad hon ska göra?

SYNOPSIS SÄSONG 1

Mjölkproduktionen på Fors gård är bara en täckmantel för något mycket mer lukrativt – ur Paradiset strömmar mängder av tramadol, marijuana, amfetamin, opioider, bensodiazepiner … allt som kan dämpa ångesten hos människor på den närkingska landsbygden. Amanda förstår att hennes barndomshem är kidnappat – frågan är vad hon ska göra?

P

Familjen Fors är sedan länge splittrad. Mjölkbonden Lars driver mjölkgård tillsammans med sonen Kevin i Bjäringe, en mindre ort på Närkes landsbygd, medan dottern Amanda bor i Stockholm och inte besökt sitt hem på tio år. Men allt förändras när Lars kör av vägen och skadas svårt – en olycka som tvingar alla att se rakt in i ljus och mörker, att sätta fingret på både det förflutnas och nutidens smärtpunkter.

Under några timmar svävar Lars mellan liv och död, för att sedan vakna, och långsamt repa sig. Trots att han ligger på akuten måste verksamheten på Fors gård fortsätta som vanligt. Korna måste mjölkas, ladugården tas om hand. Mejeriet kommer två dagar i veckan och ingenting får gå fel. Det blir Kevin som får ta över driften, tillsammans med gästarbetarna Katia och Woly. Men det går inte jättebra. Kevin har ett allvarligt missbruksproblem och han förstår inte vad som krävs i hårt arbete för att sköta en gård. Amanda behöver stanna längre än hon tänkt sig, för att hjälpa Kevin, men hon anar snart att allt inte står rätt till. När maskiner går sönder eller djur blir skadade vill inte Kevin ringa dit hjälp. Allt ska de fixa på egen hand.

Samtidigt som Amandas olustkänslor inför vad som pågår på hennes barndomsgård växer, hittar dottern Wendy ett nytt hem i naturen och skogarna, och en bästa vän i grannarnas, paret Rossis, son Sigge. Amandas man Pedro har en naturromantisk vurm, älskar den nya friheten och håller gärna Zoom-möten med sina kollegor från gården. Ingen verkar se vad Amanda ser. Att något är jävligt fel.

Amanda märker att både Lars och Kevin ljuger för henne om stort och smått. Ingen av dem verkar tycka att hon ska lägga sig i trots att hon hittar brev om utmätningar från Kronofogden, att hon får reda på att gården står helt utan försäkringsskydd och att pengar verkar komma in från märkliga håll. En hemlighet av oväntade proportioner växer fram genom Amandas sökande efter svar på vad det är hennes pappa och bror döljer – gården har dragit på sig så stora skulder att Lars har varit tvungen att gå en okonventionell väg för att lösa dem. Han har lånat stora summor pengar av sin ”vän” Benke Lans, en annan lantbrukare som är aktiv i organisationen Gula Västarna. Problemet är bara att lånet kommer till ett högt pris – ett kriminellt nätverk som Lans är kopplad till får i utbyte använda mark och Paradiset, ett nedlagt sågverk som tillhör Fors gård. Mjölkproduktionen på Fors gård är bara en täckmantel för något mycket mer lukrativt – ur Kyrkan strömmar mängder av tramadol, marijuana, amfetamin, opioider, bensodiazepiner … allt som kan dämpa ångesten hos människor på den närkingska landsbygden. Amanda förstår att hennes barndomshem är kidnappat – frågan är vad hon ska göra?

Samtidigt dyker tecken upp som pekar mot att Lars olycka kanske inte alls var en olycka. Är någon ute efter honom? Eller kanske Kevin? Det var trots allt hans bil som Lars körde den där dagen. Medan vi lär känna det kriminella nätverkets metoder, människor och domäner förstår vi också att Kevin har springer utanför skaklarna. Hans eskalerande drogberoende och personliga skulder gör att han börjat arbeta som springpojke för nätverkets räkning, vilket sätter honom i farliga situationer. När Wendy och Sigge hittar en död kropp på en av sina utflykter i skogen dras snaran ytterligare om familjen. Pedro, som nu ser Bjäringens skuggsidor, vill åka hem till tryggheten i stan. Amanda däremot, hon vägrar. Och Wendy. Aldrig att hon lämnar Sigge. Nu handlar allt om att rädda Fors gård ur nätverkets klor. Kan det vara Kevin, som kommit hem blåslagen och blodig strax innan kroppen hittades, som står bakom mordet?

Amanda vill först gå till polisen med information om den illegala låneverksamheten, men Lars sätter stopp. Han försöker förklara för sin dotter att det är en farlig väg att gå, att nätverket har en mycket mörk och farlig sida. Att hon utsätter alla sina närmaste för livsfara om hon skvallrar. Amanda ser en annan möjlig väg – att betala tillbaka pengarna Lars är skyldig och lösa ut Paradiset. Det visar sig vara lättare sagt än gjort, och i sin jakt på problemets lösning blir Amanda själv allt mer indragen i nätverkets hemligheter. När Kevins avhuggna hand hittas i gårdens mjölktunna förstår hon till slut att det bara finns en väg att gå. Att vinna med nätverkets egna brutala metoder, eller bli slukad. Frågan är – hur långt är hon villig att gå för att rädda sitt barndomshem och resterna av sin familj?

SYNOPSIS

Familjen Fors är sedan länge splittrad. Mjölkbonden Lars driver mjölkgård tillsammans med sonen Kevin i Bjäringe, en mindre ort på Närkes landsbygd, medan dottern Amanda bor i Stockholm och inte besökt sitt hem på tio år. Men allt förändras när Lars kör av vägen och skadas svårt – en olycka som tvingar alla att se rakt in i ljus och mörker, att sätta fingret på både det förflutnas och nutidens smärtpunkter.

Under några timmar svävar Lars mellan liv och död, för att sedan vakna, och långsamt repa sig. Trots att han ligger på akuten måste verksamheten på Fors gård fortsätta som vanligt. Korna måste mjölkas, ladugården tas om hand. Mejeriet kommer två dagar i veckan och ingenting får gå fel. Det blir Kevin som får ta över driften, tillsammans med gästarbetarna Katia och Woly. Men det går inte jättebra. Kevin har ett allvarligt missbruksproblem och han förstår inte vad som krävs i hårt arbete för att sköta en gård. Amanda behöver stanna längre än hon tänkt sig, för att hjälpa Kevin, men hon anar snart att allt inte står rätt till. När maskiner går sönder eller djur blir skadade vill inte Kevin ringa dit hjälp. Allt ska de fixa på egen hand.

Samtidigt som Amandas olustkänslor inför vad som pågår på hennes barndomsgård växer, hittar dottern Wendy ett nytt hem i naturen och skogarna, och en bästa vän i grannarnas, paret Rossis, son Sigge. Amandas man Pedro har en naturromantisk vurm, älskar den nya friheten och håller gärna Zoom-möten med sina kollegor från gården. Ingen verkar se vad Amanda ser. Att något är jävligt fel.

Amanda märker att både Lars och Kevin ljuger för henne om stort och smått, att han har saker att dölja. Ingen av dem verkar tycka att hon ska lägga sig i trots att hon hittar brev om utmätningar från Kronofogden, att hon får reda på att gården står helt utan försäkringsskydd och att pengar verkar komma in från märkliga håll. En hemlighet av oväntade proportioner växer fram genom Amandas sökande efter svar på vad det är hennes pappa och bror döljer – gården har dragit på sig så stora skulder att Lars har varit tvungen att gå en okonventionell väg för att lösa dem. Han har lånat stora summor pengar av sin ”vän” Benke Lans, en annan lantbrukare som är aktiv i organisationen Gula Västarna. Problemet är bara att lånet kommer till ett högt pris – ett kriminellt nätverk som Lans är kopplad till får i utbyte använda mark och Paradiset, ett nedlagt sågverk som tillhör Fors gård. Mjölkproduktionen på Fors gård är bara en täckmantel för något mycket mer lukrativt – ur Kyrkan strömmar mängder av tramadol, marijuana, amfetamin, opioider, bensodiazepiner … allt som kan dämpa ångesten hos människor på den närkingska landsbygden. Amanda förstår att hennes barndomshem är kidnappat – frågan är vad hon ska göra?

Samtidigt dyker tecken upp som pekar mot att Lars olycka kanske inte alls var en olycka. Är någon ute efter honom? Eller kanske Kevin? Det var trots allt hans bil som Lars körde den där dagen. Medan vi lär känna det kriminella nätverkets metoder, människor och domäner förstår vi också att Kevin har springer utanför skaklarna. Hans eskalerande drogberoende och personliga skulder gör att han börjat arbeta som springpojke för nätverkets räkning, vilket sätter honom i farliga situationer. När Wendy och Sigge hittar en död kropp på en av sina utflykter i skogen dras snaran ytterligare om familjen. Pedro, som nu ser Bjäringens skuggsidor, vill åka hem till tryggheten i stan. Amanda däremot, hon vägrar. Och Wendy. Aldrig att hon lämnar Sigge. Nu handlar allt om att rädda Fors gård ur nätverkets klor. Kan det vara Kevin, som kommit hem blåslagen och blodig strax innan kroppen hittades, som står bakom mordet?

Amanda vill först gå till polisen med information om den illegala låneverksamheten, men Lars sätter stopp. Han försöker förklara för sin dotter att det är en farlig väg att gå, att nätverket har en mycket mörk och farlig sida. Att hon utsätter alla sina närmaste för livsfara om hon skvallrar. Amanda ser en annan möjlig väg – att betala tillbaka pengarna Lars är skyldig och lösa ut Paradiset. Det visar sig vara lättare sagt än gjort, och i sin jakt på problemets lösning blir Amanda själv allt mer indragen i nätverkets hemligheter. När Kevins avhuggna hand hittas i gårdens mjölktunna förstår hon till slut att det bara finns en väg att gå. Att vinna med nätverkets egna brutala metoder, eller bli slukad. Frågan är – hur långt är hon villig att gå för att rädda sitt barndomshem och resterna av sin familj?

arena

Bjäringe - platsen där allt utspelar sig

Vi befinner oss i den fiktiva orten Bjäringe, någonstans i östra Närke. Det är en sömnig plats med strax över tusen invånare. En gång var Bjäringe en levande ort, nu står näringslokalerna tomma, de flesta lantbruken har lagt ner och orten präglas av en stark känsla av marginalisering. Kvar finns en liten närbutik, en mack, en ständigt nedläggningshotad grundskola, Pingstkyrkan och ett litet villasamhälle. Den lilla orten har präglats av frikyrkan, lantbruken och skogen. I en globaliserad värld kämpar man med sin identitet, här finns en stark protektionism som på vissa håll kan uttryckas som misstänksamhet. Större städer skickar sina socialbidragstagare till orten, vilket skapar spänningar med dem som bott här i generationer.

BJÄRINGE – PLATSEN DÄR ALLT UTSPELAR SIG

Vi befinner oss i den fiktiva orten Bjäringe, någonstans i östra Närke. Det är en sömnig plats med strax över tusen invånare. En gång var Bjäringe en levande ort, nu står näringslokalerna tomma, de flesta lantbruken har lagt ner och orten präglas av en stark känsla av marginalisering. Kvar finns en liten närbutik, en mack, en ständigt nedläggningshotad grundskola, Pingstkyrkan och ett litet villasamhälle. Den lilla orten har präglats av frikyrkan, lantbruken och skogen. I en globaliserad värld kämpar man med sin identitet, här finns en stark protektionism som på vissa håll kan uttryckas som misstänksamhet. Större städer skickar sina socialbidragstagare till orten, vilket skapar spänningar med dem som bott här i generationer.

FORS GÅRD

En bit utanför orten ligger Fors gård, ett lantbruk med runt hundra kor som producerar mjölk åt Arla. Gården drivs av sextiotre-årige Lars Fors, och hans son Kevin Fors, samt gästarbetarna Katia och Woly, bördiga från Litauen respektive Polen. Gården är vackert belägen vid en stor skog, och har stora arealer gräsyta till sitt förfogande för kornas räkning. Spelplatser på Fors gård är ladugården, med spiltor och en mjölkrobot som mjölkar korna flera korna per dag. Det är ett relativt modernt lantbruk där Lars en gång gjort stora satsningar. Nu börjar däremot maskinerna klappa ihop efter ett antal års eftersatt underhåll. Här finns också bostadshuset, som är inredd på nittiotalsvis. Då la Lars före detta fru Alice sin hand vid allt från gardiner och dukar till möbler. Sedan hon lämnade familjen på slutet av nittiotalet har inget förändrats.

MÄRKARYD GÅRD

Märkaryd stod länge tom, och blev förfallen när ägaren Sixten hamnade på sjukhem under de sista åren i livet. Vid en exekutiv auktion köper paret Måns och Frida Rossi loss den för småpengar, med stora planer att skapa ett ekolantbruk som ger dem och de två barnen Sigge och Emma-Lou både försörjning och tillräckligt med mat. Gården är halvrenoverad, paret ligger efter med sina stora planer. Men de har hunnit installera solpaneler på taket, och har målat väggarna i autentiska linoljefärger. Möblerna är inhandlade på olika auktioner.

IKAROS LIVS

Lanthandeln Ikaros drivs av Chris Rapp, som tagit över efter föräldrarna Sören och Eva. Ikaros har alltid varit, och är fortfarande, en samlingsplats för ortsborna, samtidigt som många har börjat köra till ett Ica Maxi som ligger någon mil från Bjäringe. För att klara att ha kvar butiken har Chris tvingats att ta ett drastiskt beslut – ur mjölkkylen distribueras droger till säljarna.

LAGLÖSA HUSET

Här borde ingen bo egentligen. Laglösa huset är ett slitet hus som ligger en bit utanför Bjäringe. Här har det samlats skrot och skräp, gamla bilar, husvagnar, redskap under flera år. Taket behövde bytas ut för länge sedan, fasaden har sett bättre dagar och verandan består av förruttnade brädor. Platser där ingen vill bo tas över av människor som vill gömma sig, och det är precis fallet med Laglösa huset. Här bor dealare åt det kriminella nätverket, människor som själva missbrukar och lever ostrukturerade liv. Folk från orten och rymlingar från större städer.

arena

PARADISET

Några kilometer in i skogen, sett från Fors gård ligger det gamla sågverk som i familjen Fors kallas Paradiset. Det nås bara till fots i skogen, eller via en liten, halvtrasig, enskild väg som är avspärrad med bom. Paradiset har en signifikant betydelse för berättelsen på både ett konkret och tematiskt plan. Den har genomgått en metamorfos ner i mörkret. Där hölls Lars och Alice vackra bröllop i mitten av åttiotalet, under åren härbärgerade den ungdomarnas hemliga rave-fester. När vi kommer in i berättelsen har sågverket däremot tagits över av det kriminella nätverk som använder platsen för sin drogdistribution i de omkringliggande länen. Den är perfekt eftersom den ligger avskilt, och är svår att ta sig till.

arena

PARADISET

Några kilometer in i skogen, sett från Fors gård ligger det gamla sågverk som i familjen Fors kallas Paradiset. Det nås bara till fots i skogen, eller via en liten, halvtrasig, enskild väg som är avspärrad med bom. Paradiset har en signifikant betydelse för berättelsen på både ett konkret och tematiskt plan. Den har genomgått en metamorfos ner i mörkret. Där hölls Lars och Alice vackra bröllop i mitten av åttiotalet, under åren härbärgerade den ungdomarnas hemliga rave-fester. När vi kommer in i berättelsen har sågverket däremot tagits över av det kriminella nätverk som använder platsen för sin drogdistribution i de omkringliggande länen. Den är perfekt eftersom den ligger avskilt, och är svår att ta sig till.

SÅ ARBETAR KRIMINELLA NÄTVERKET

Lars Fors vet egentligen inte vilka han har att göra med, vilket också är en del av spänningen för publiken. Hans enda kontakter med det kriminella nätverket är Caroline Jönsson, och Benke Lans (som är den första kontakten). Nätverket har tentakler som sträcker sig till Frankrike, och vidare. Att låna ut pengar är ett sätt för dem att få tillgång till fastigheter och mark för sin verksamhet, utan att stå med namn på några kontrakt.

SÅ ARBETAR KRIMINELLA NÄTVERKET

Lars Fors vet egentligen inte vilka han har att göra med, vilket också är en del av spänningen för publiken. Hans enda kontakter med det kriminella nätverket är Caroline Jönsson, och Benke Lans (som är den första kontakten). Nätverket har tentakler som sträcker sig till Frankrike, och vidare. Att låna ut pengar är ett sätt för dem att få tillgång till fastigheter och mark för sin verksamhet, utan att stå med namn på några kontrakt.

WRITERS STATEMENT

It’s a blessing and a curse. Globaliseringen har under de senaste årtiondena gjort världen till en enda stor marknadsplats – vissa har vunnit på utvecklingen, andra har förlorat. Vår svenska landsbygd är en av de arenor där den utarmning som globaliseringen innebär syns som allra tydligast. Industrialiseringen av lantbruken har inneburit en massnedläggning av vår egen matproduktion – på 30 år har nio av tio svenska mjölkgårdar försvunnit. De som finns kvar blir allt större, idag har den genomsnittliga gården strax över hundra kor. Att vara bonde idag kräver stora ekonomiska investeringar och risker – här någonstans börjar min berättelse, i en ort någonstans i Närke driver bonden Lars Fors sin gård med ett nästan okrossbart pannben. Trots att han borde ge upp, vägrar han lämna gården som han ärvt av sina föräldrar. För honom betyder jorden och vad den ger allt. Han ser ingen liv bortom Fors gård.

Tanken på vad vi gör med vår jord, och hur vi värderar den mat vi äter, den mjölk vi dricker har funnits i mig i flera år, och kanske förstärktes den ytterligare när jag lärde känna en ung, anarkistisk bonde som gav mig en del insikter i hur lantbruken fungerar idag. Han vill hitta nya, alternativa sätt att bruka jorden men att kunna investera i en egen gård är i princip omöjligt om man inte har en att ärva. Varför värderar vi inte våra bönder mer? Varför känner de sig svikna av storstadsbor och majoritetssamhälle? Vad gör det med en människa och ett samhälle att känna sig obetydlig?

I Mjölk vill jag skildra en mjölkbondefamiljs resa ner i mörkret. Jag började tänka på hur de kriminella nätverken tar sig ut på landsbygden för att hitta nya marknader, och på alla de människor som glömts bort av politiker i storstäderna blir konsumenter av deras droger. Det finns en hopplöshet på många håll, platser som präglas av nedläggningar och arbetslöshet. Känslan på dessa platser är kuslig, men blir samtidigt en intressant area för dramatik. När inget finns att få från staten behöver människor bygga sina egna verkligheter där andra logiker råder än i majoritetssamhället. Jag fick en tanke om en mjölkbonde som hamnat i klorna på ett kriminellt nätverk, som använder hans mark och byggnader till att utveckla sin illegala verksamhet genom att ge honom illegala lån som är omöjliga att betala tillbaka. Någonstans där började jag fantisera om Lars, Amanda, Kevin och Alice.

WRITERS STATEMENT

Sara Rumar

It’s a blessing and a curse. Globaliseringen har under de senaste årtiondena gjort världen till en enda stor marknadsplats – vissa har vunnit på utvecklingen, andra har förlorat. Vår svenska landsbygd är en av de arenor där den utarmning som globaliseringen innebär syns som allra tydligast. Industrialiseringen av lantbruken har inneburit en massnedläggning av vår egen matproduktion – på 30 år har nio av tio svenska mjölkgårdar försvunnit. De som finns kvar blir allt större, idag har den genomsnittliga gården strax över hundra kor. Att vara bonde idag kräver stora ekonomiska investeringar och risker – här någonstans börjar min berättelse, i en ort någonstans i Närke driver bonden Lars Fors sin gård med ett nästan okrossbart pannben. Trots att han borde ge upp, vägrar han lämna gården som han ärvt av sina föräldrar. För honom betyder jorden och vad den ger allt. Han ser ingen liv bortom Fors gård.

Tanken på vad vi gör med vår jord, och hur vi värderar den mat vi äter, den mjölk vi dricker har funnits i mig i flera år, och kanske förstärktes den ytterligare när jag lärde känna en ung, anarkistisk bonde som gav mig en del insikter i hur lantbruken fungerar idag. Han vill hitta nya, alternativa sätt att bruka jorden men att kunna investera i en egen gård är i princip omöjligt om man inte har en att ärva. Varför värderar vi inte våra bönder mer? Varför känner de sig svikna av storstadsbor och majoritetssamhälle? Vad gör det med en människa och ett samhälle att känna sig obetydlig?

I Mjölk vill jag skildra en mjölkbondefamiljs resa ner i mörkret. Jag började tänka på hur de kriminella nätverken tar sig ut på landsbygden för att hitta nya marknader, och på alla de människor som glömts bort av politiker i storstäderna blir konsumenter av deras droger. Det finns en hopplöshet på många håll, platser som präglas av nedläggningar och arbetslöshet. Känslan på dessa platser är kuslig, men blir samtidigt en intressant arena för dramatik. När inget finns att få från staten behöver människor bygga sina egna verkligheter där andra logiker råder än i majoritetssamhället. Jag fick en tanke om en mjölkbonde som hamnat i klorna på ett kriminellt nätverk, som använder hans mark och byggnader till att utveckla sin illegala verksamhet genom att ge honom illegala lån som är omöjliga att betala tillbaka. Någonstans där började jag fantisera om Lars, Amanda, Kevin och Alice.

Kontakt

Sara rumar
Havet och himlen utvecklar drama för film och tv – från idé till manus

Kontakt

Sara Rumar
Havet och himlen utvecklar drama för film och tv – från idé till manus