POST

Småbarnsmamman Nanna är pank och känner sig värdelös – kan en comeback som modell vara räddningen?

VARDE LJUS

Daniel McLeish är den sista att se batterifabrikens VD Christoffer Bladh vid liv. Den lokala polisen Maja Lindström får fallet på sitt bord och Daniel blir som enda vittne snart en misstänkt gärningsman. Men han visar sig vara något helt annat: En mordutredare i världsklass. Tillsammans ger de sig ut för att hitta den verkliga mördaren.

KONCEPT

En komisk comebackstory i den (o)glamorösa modellvärlden

POST är en comback-berättelse i modevärlden. En karaktärsdriven dramakomedi som tematiserar moderskap, åldrande och yta

Den berättas genom Nanna som slits mellan rollen som mamma och viljan att förverkliga sig själv, i en tillvaro med fullt ansvar för sonen Sam, och för sin sjuka pappa.

Får att få sitt liv på rätt köl bestämmer hon sig för att göra det enda hon tror sig kunna: Modella. 

Men försöket till comeback blir en kamp mot tiden i takt med att pengarna sinar och åldrandet gör sig påmint. Att vrida tillbaka klockan visar sig vara lättare sagt än gjort. 

GENRE: DRAMAKOMEDI // FORMAT: 8X30 MINUTER

koncept

Krimdrama om den gröna industrin i Norrland

Varde Ljus är ett psykologiskt och nervkittlande kriminaldrama om ett fall kopplat till den nya gröna industrialiseringen i Norrland och två poliser som i sitt försök att lösa det tvingas möta mörkret i sig själva, i sin familj och i det samhälle som blivit affischnamn i den svenska omställningen: Skellefteå. Det är en serie som tematiskt undersöker frågan: På vems bekostnad världen ska frälsas?

Tematik

Berättelsen om Daniel McLeish kretsar kring hopp, föräldraskap, integration och om att slitas mellan arbetets kall och den nära familjen. I mötet mellan McLeish gamla liv i Storbritannien och det nya i Sverige, där både livet och arbetet skiljer sig från hemma, tvingas han omvärdera sig själv som människa och ta itu med det trauma som hemsöker honom. McLeish behöver välja mellan att bygga en hållbar relation till sin dotter eller att lösa fallet.

Tonalitet och vision

Varde Ljus har ett starkt fokus på trauman i nära relationer samt skillnaden i blick hos den som lever innanför ett samhälle och den som lever utanför. Huvudkaraktärernas relation till den centrala skådeplatsen, det norrländska landskapet, skiljer sig åt. För den ena blir det en påminnelse om gamla trauman, för den andra en respit från dem.

Vi jobbar också med den tvetydighet landskapet väcker visuellt, som både ruvande fara och möjlighet för framtiden. Sammanvävt med det intrika mordfallet och den spännande jakten på mördaren vill vi skapa ett närgånget porträtt av Sverige idag, där kapitalet flyttar norrut i takt med att grön energi tar över marknaden. I spåren av dess frammarsch väcks konflikter som bubblat under ytan, och sätter nya krafter i rörelse.

Tonen är kusligt realistisk och suggestiv,  vi arbetar genomgående med element som kyla och ljus, i kontrast till värme och mörker. Isen som återkommer i olika former. Från det iskalla badet som McLeish ger sig tusan på att klara, till klirrande isbitar i ett glas.Samtidigt ljuset och hoppet – ett brinnande stearinljus i kyrkan, flimrande lysrör på batterifabriken. Blicken hos tonåringen som äntligen kan möta sin pappa på riktigt.

Nanna

Nanna

Fd modell, numera morsa

Daniel McLeish var en udda fågel även inom den engelska polisen. Han har dedikerat livet åt att utreda grova brott i England, men har på vägen offrat relationen till fru och barn. Ensam och ångerfull följer han efter dottern till världens ände, Skellefteå, med målet att vinna tillbaka hennes förtroende. Nu ska allt bli annorlunda. Men inget blir som han tänkt sig. Att acklimatisera sig på den nya platsen, bara att göra sig förstådd och förstå, att göra rätt i den nya kulturen, visar sig svårare än han någonsin kunnat tro. Och när VD:n för den nyetablerade batterifabriken hittas mördad blir det omöjligt att hålla sig borta från jobbet – med sin stora erfarenhet av komplicerade utredningar blir han drivande i att hitta mördaren.

Återigen riskerar McLeish att bränna relationen till sin familj. Men i takt med att ytterligare mord sker på orten tvingas han inse att deras och andras säkerhet i själva verket måste föregå försoningen, att plikten i vissa fall är en förutsättning för kärleken. 

Lis

Bästa kompisen, tillika barnvakt

Daniel McLeish var en udda fågel även inom den engelska polisen. Han har dedikerat livet åt att utreda grova brott i England, men har på vägen offrat relationen till fru och barn. Ensam och ångerfull följer han efter dottern till världens ände, Skellefteå, med målet att vinna tillbaka hennes förtroende. Nu ska allt bli annorlunda. Men inget blir som han tänkt sig. Att acklimatisera sig på den nya platsen, bara att göra sig förstådd och förstå, att göra rätt i den nya kulturen, visar sig svårare än han någonsin kunnat tro. Och när VD:n för den nyetablerade batterifabriken hittas mördad blir det omöjligt att hålla sig borta från jobbet – med sin stora erfarenhet av komplicerade utredningar blir han drivande i att hitta mördaren.

Återigen riskerar McLeish att bränna relationen till sin familj. Men i takt med att ytterligare mord sker på orten tvingas han inse att deras och andras säkerhet i själva verket måste föregå försoningen, att plikten i vissa fall är en förutsättning för kärleken. 

Bo

Sjuklig pappa, ivrig påhejare

Daniel McLeish var en udda fågel även inom den engelska polisen. Han har dedikerat livet åt att utreda grova brott i England, men har på vägen offrat relationen till fru och barn. Ensam och ångerfull följer han efter dottern till världens ände, Skellefteå, med målet att vinna tillbaka hennes förtroende. Nu ska allt bli annorlunda. Men inget blir som han tänkt sig. Att acklimatisera sig på den nya platsen, bara att göra sig förstådd och förstå, att göra rätt i den nya kulturen, visar sig svårare än han någonsin kunnat tro. Och när VD:n för den nyetablerade batterifabriken hittas mördad blir det omöjligt att hålla sig borta från jobbet – med sin stora erfarenhet av komplicerade utredningar blir han drivande i att hitta mördaren.

Återigen riskerar McLeish att bränna relationen till sin familj. Men i takt med att ytterligare mord sker på orten tvingas han inse att deras och andras säkerhet i själva verket måste föregå försoningen, att plikten i vissa fall är en förutsättning för kärleken. 

Michel

Granne. Och love interest

Daniel McLeish var en udda fågel även inom den engelska polisen. Han har dedikerat livet åt att utreda grova brott i England, men har på vägen offrat relationen till fru och barn. Ensam och ångerfull följer han efter dottern till världens ände, Skellefteå, med målet att vinna tillbaka hennes förtroende. Nu ska allt bli annorlunda. Men inget blir som han tänkt sig. Att acklimatisera sig på den nya platsen, bara att göra sig förstådd och förstå, att göra rätt i den nya kulturen, visar sig svårare än han någonsin kunnat tro. Och när VD:n för den nyetablerade batterifabriken hittas mördad blir det omöjligt att hålla sig borta från jobbet – med sin stora erfarenhet av komplicerade utredningar blir han drivande i att hitta mördaren.

Återigen riskerar McLeish att bränna relationen till sin familj. Men i takt med att ytterligare mord sker på orten tvingas han inse att deras och andras säkerhet i själva verket måste föregå försoningen, att plikten i vissa fall är en förutsättning för kärleken. 

Jean

Modeguru. Och Nannas väg in.

Daniel McLeish var en udda fågel även inom den engelska polisen. Han har dedikerat livet åt att utreda grova brott i England, men har på vägen offrat relationen till fru och barn. Ensam och ångerfull följer han efter dottern till världens ände, Skellefteå, med målet att vinna tillbaka hennes förtroende. Nu ska allt bli annorlunda. Men inget blir som han tänkt sig. Att acklimatisera sig på den nya platsen, bara att göra sig förstådd och förstå, att göra rätt i den nya kulturen, visar sig svårare än han någonsin kunnat tro. Och när VD:n för den nyetablerade batterifabriken hittas mördad blir det omöjligt att hålla sig borta från jobbet – med sin stora erfarenhet av komplicerade utredningar blir han drivande i att hitta mördaren.

Återigen riskerar McLeish att bränna relationen till sin familj. Men i takt med att ytterligare mord sker på orten tvingas han inse att deras och andras säkerhet i själva verket måste föregå försoningen, att plikten i vissa fall är en förutsättning för kärleken. 

Camilla

Modellmamma. Tack men nej tack.

Daniel McLeish var en udda fågel även inom den engelska polisen. Han har dedikerat livet åt att utreda grova brott i England, men har på vägen offrat relationen till fru och barn. Ensam och ångerfull följer han efter dottern till världens ände, Skellefteå, med målet att vinna tillbaka hennes förtroende. Nu ska allt bli annorlunda. Men inget blir som han tänkt sig. Att acklimatisera sig på den nya platsen, bara att göra sig förstådd och förstå, att göra rätt i den nya kulturen, visar sig svårare än han någonsin kunnat tro. Och när VD:n för den nyetablerade batterifabriken hittas mördad blir det omöjligt att hålla sig borta från jobbet – med sin stora erfarenhet av komplicerade utredningar blir han drivande i att hitta mördaren.

Återigen riskerar McLeish att bränna relationen till sin familj. Men i takt med att ytterligare mord sker på orten tvingas han inse att deras och andras säkerhet i själva verket måste föregå försoningen, att plikten i vissa fall är en förutsättning för kärleken. 

Sam

Daniel McLeish var en udda fågel även inom den engelska polisen. Han har dedikerat livet åt att utreda grova brott i England, men har på vägen offrat relationen till fru och barn. Ensam och ångerfull följer han efter dottern till världens ände, Skellefteå, med målet att vinna tillbaka hennes förtroende. Nu ska allt bli annorlunda. Men inget blir som han tänkt sig. Att acklimatisera sig på den nya platsen, bara att göra sig förstådd och förstå, att göra rätt i den nya kulturen, visar sig svårare än han någonsin kunnat tro. Och när VD:n för den nyetablerade batterifabriken hittas mördad blir det omöjligt att hålla sig borta från jobbet – med sin stora erfarenhet av komplicerade utredningar blir han drivande i att hitta mördaren.

Återigen riskerar McLeish att bränna relationen till sin familj. Men i takt med att ytterligare mord sker på orten tvingas han inse att deras och andras säkerhet i själva verket måste föregå försoningen, att plikten i vissa fall är en förutsättning för kärleken. 

KORTSYNOPSIS

POST är en serie om 31 åriga singelmamman Nanna som kört sin ekonomi i botten. 

När vi möter henne arbetar hon på Enskedeterassen som servitris, där hon serverar kaffe och smörgåstårta åt begravningsgäster. Tillvaron har stagnerat. 

En söndag håller en kvinna ett tal för sin bästa väninna. En människa som tycks ha hunnit med allt. Startat barnhem i Niqaragua. Sjungit på Broadway. Varit gift fem gånger, med tre män och två kvinnor. Spenderat tre själavårdande år i nunnekloster. Supit med Mick Jagger. Hon var också en otrolig vän, maka, dotter. Och matte. Nannas eget liv framstår som fattigt och innehållslöst, talet skapar en känsla av misslyckande hos henne. Vart är hon egentligen på väg? Håller hon på att slösa bort sitt liv? När hon hittar gamla modellbilder hemma hos sin dödssjuka pappa Bo inser hon vad hon ska göra – väcka liv i sin gamla modellkarriär. Projekt back into shape påbörjas. Hur många kilo måste hon gå ner? Kan hon fortfarande gå i högklackat? Behöver hon botox? Kommer argenturen tycka hon är för gammal?

Och hur ska hon kunna tävla mot fräscha 17-åringar, när hon knappt får sova på nätterna?



Nanna förstår snart att det inte kommer att gå utan hjälp. Hon mobiliserar sin bästa vän Lis som barnvakt. Hon förför sin granne, som lagar middagar till den lilla familjen. Och Harald, säljer sina ägodelar för att Nanna ska ha råd att laserbehandla sitt kejsarsnittsärr inför en bikinifotografering. Men hur mycket Nanna än försöker, tycks hon inte få sin break.

Hon är på väg att ge upp när plötsligt …

… Jean-Claude, en internationellt erkänd designer, ser hennes foto i papperskorgen hos agenturen, och utbrister “Oui bambiii!”. Han ser något speciellt i Nannas rådjursliknande blick, och vill gärna ta henne till Paris, för en modevisning på temat djur. Som i ett trollslag verkar hon ha nått dit hon vill, men på hemmaplan hopar sig problemen. Lis får ta allt större ansvar för Nannas son Sam, medan Harald blir sjukare. 

Men den slutgiltiga dolkstöten kommer strax innan hon ska ut på en catwalken i Paris för sin stora comeback, som Bambi i Jean Claudes spektakulära regi: Någon har ringt soc och gjort en orosanmälan för Sam.

När Nanna kliver ut på catwalken inför den samlade modeeliten har hon varken sovit eller ätit – bara druckit. Och inför de smattrande fotoblixtarna går det precis så illa som man kan tänka sig. Och lite värre. 

Nanna trodde hon var på botten innan hon bestämde sig för en comeback. 

Men med brutet ben, rivet agentkontrakt, död pappa och brusten vänskap tvingas hon på allvar att gå till botten med sig själv när…

… Alexander Skarsgård oväntat knackar på dörren …

OM KREATÖRERNA

Paula Sundberg

När jag var 15 år var jag i London med min mormor. Vi promenerade på Kings Road när en man kom fram till mig, han var oerhört kort så jag tittade nedåt för att se vem det var. Han presenterade sig som Rick, han var modellscout och undrade om jag var modell?
Dagen efter blev jag inbjuden till hans agentur, mormor följde med. Rick tog mina mått och verkade uppspelt när han väste fram ett  “wow” i mitt öra. Han försäkrade mormor om att hon inte behövde vara orolig och att hon måste vara otroligt stolt över sitt barnbarn. Jag och mormor tittade på varandra. När vi skulle ta polaroidbilder bad han mig lova att aldrig mer le på bild igen, aldrig någonsin darling, okej? När vi var klara gick jag ut i den Engelska vårsolen och tänkte “Aldrig någonsin. Aldrig någonsin Rick”. Jag försökte få ihop det som hade hänt;  jag var finnig, okysst och hade tandställning men jag hade alltså blivit upptäckt, jag skulle bli modell

Idag är jag mamma och har passerat 30. Jag blir äldre och visare men också tröttare och fulare och jag tänker ofta på den där tiden. Jag tänker på vad jag hade för kapital då som jag inte har nu, jag tänker på hur jag har förvaltat det. När jag slutade modella gjorde jag det för att jag kände mig störd av att ständigt objektifieras – jag hade mer att säga, jag ville vara ett subjekt, en avsändare, någon att räkna med. Så föddes idén att skapa en serie. Min huvudkaraktär Nanna vill ta sig tillbaka in i modebranschen, till varje pris. Hon objektifieras gärna, poserar såsom hon blir tillsagd, hon kan till och med käka bomull och spy på toan om det är vad som krävs! Hon är vuxen nu, och det är annorlunda när man är vuxen – för då gör man ju fria, medvetna val. Plus att hon verkligen, verkligen behöver pengarna.

POST betyder efter eller bakom på latin. För mig står POST för en känsla att vara passé, en känsla av att vara förbrukad. Men det står också för livets förgänglighet, livets ändlighet – kroppen som växer och åldras och slutligen dör. Vi lever i en tid där vi optimerar och jämför oss. Nanna vill väl också blomstra och leva livet fullt ut. Men vad betyder det? och hur gör man? 

Jag vill skapa en serie som, med en formmässig lekfullhet, rör sig mellan hopp och förtvivlan, mellan en ytlig värld och ett relationellt djup. Den leker med ett drastiskt bildberättande och populär-musik som förhöjer eller kontrasterar det vi ser. Jag vill berätta om vad som döljer sig bakom modevärldens mystiska fasad på ett ärligt, rått och komiskt vis. Jag vill berätta om vuxenblivande och moderskap och en livslång vänskap som förändras över tid. Det är en slags comeback-kid-historia i mamma-skrud, en xxxxx och en homage till mitt 15åriga finniga jag.


Skådespelare, regissör, manusförfattare och före detta fotomodell

Martin Bengtsson

Martin Bengtsson är manusförfattare och dramatiker. 2007 debuterade han med den självbiografiska boken I skuggan av San Siro (Norstedts) som legat som förlaga till Sveriges Oscarsbidrag 2021, Tigrar. Han är utbildad vid Litterär gestaltning på Akademin Valand samt till dramatiker vid Teaterhögskolan i Malmö. Som manusförfattare har han skrivit TV-serien Agent Hamilton (2020) för TV4/CMore samt storyline och avsnitt till Threesome på Viaplay. Närmast är han aktuell med dramaserien Börje för Viaplay/Warner Bros, baserad på hockeyikonen Börje Salmings liv.

Sara Rumar

Victor Thomsen är utbildad dramatiker på Biskops Arnö och radioproducent på Dramatiska institutet. Efter utbildning jobbade han som journalist inom public service för att sedan gå över och till att arbeta politiskt på regeringskansliet, som pressekreterare åt tidigare miljö- och klimatminister Per Bolund. 

KONTAKT

Matilda boström/agentfirman
Havet och himlen utvecklar drama för film och tv – från idé till manus

Kontakt

Matilda boström/agentfirman
Havet och himlen utvecklar drama för film och tv – från idé till manus